Czy inwestycja w sklep internetowy się opłaca?

Już blisko 77% Polaków korzystających z Internetu dokonało przynajmniej raz zakupu w sieci, a wartość rynku e-commerce nad Wisłą przekroczyła w 2021 roku 100 mld złotych. To tylko dwa z wielu argumentów, które skłaniają firmy do inwestycji w sklep internetowy. Na takie działanie w Polsce zdecydowało się już blisko 50 tysięcy firm, które z różnym skutkiem prowadzą e-sklepy. Jednak czy e-commerce się opłaca?
Koszt budowy sklepu internetowego
Pierwszym poważnym wydatkiem jaki będziemy zmuszeni ponieść decydują się na prowadzenie sprzedaży w Internecie jest budowa własnego sklepu internetowego. Jeśli nie posiadamy stosownej wiedzy informatycznej będziemy zmuszeni powierzyć to zadanie profesjonalistom, którzy w zależności od naszych wymagań mogą zainkasować od dwóch do nawet kilkunastu tysięcy złotych.
Oczywiście jest tańsze rozwiązanie takie choćby jak prowadzenie sprzedaży na platformie Allegro, jednak wówczas mamy ograniczone pole manewru z promocją i rozwojem firmy w sieci, a dodatkowo będziemy zobowiązani płacić 0,6 lub 0,75% prowizji od sprzedanych produktów.
Sklep internetowy i co dalej?
Wiele osób błędnie myśli że wydatek na sklep internetowy to największy koszt jaki będą zobowiązani ponieść na starcie działalności w Internecie. Niestety to tylko ułamek kwoty, jaką będą zmuszeni wydać przed tym jaki ich sklep zacznie przynosić zyski. Większą część ich budżetu pochłoną wydatki na promocję stworzonego sklepu w sieci.
W tym przypadku mamy kilka dróg, które mogą doprowadzić nas do sukcesu w branży e-commerce.
Reklamy Google Ads
Pierwszą z dróg i chyba jedną z najczęstszych wybieranych jest promocja sklepu internetowego przy użyciu płatnych reklam Google Ads. Koszt w tym przypadku w dużej mierze zależny jest od produktów jakie oferujemy. Jeśli prowadzimy sprzedaż popularnych produktów takich jak odzież damska, czy sprzęt elektroniczny, wówczas budżet skutecznej kampanii może miesięcznie wynosić od kilku do kilkunastu tysięcy złotych. Bardziej niszowe produkty, takie jak odzież medyczna, czy przyrządy do pomiarów elektrycznych będą mniej kosztowne w promocji i w tym przypadku wystarczy kwota oscylująca w okolicach dwóch tysięcy złotych.
Oczywiście w przypadku reklam Google Ads efektywność reklam oraz budżet zależny jest od kombinacji słów kluczowych jakie obierzemy oraz stawki jaką zaoferujemy za dane słowo. Stawka ta po kliknięciu w naszą reklamę zostanie potrącona z budżetu kampanii Google Ads, a po jego wykorzystaniu reklamy przestaną się wyświetlać przez co nasz sklep przestanie być widoczny dla użytkowników.
Pozycjonowanie sklepu internetowego
Innym popularnym sposobem na odniesienie sukcesu w handlu internetowym jest zainwestowanie w pozycjonowanie w wyszukiwarce Google. Wyszukiwarka ta jest najpopularniejszym narzędzie do wyszukiwania produktów i sklepów w Polsce, dlatego inwestycja ta może znaczącą przełożyć się na sprzedaż w sklepie internetowym.
Pozycjonowanie to działające związane z optymalizacją działania sklepu internetowego, jego treścią i szybkością wczytywania połączone ze zdobywaniem wartościowych linków, które poprawią ocenę naszej strony przez algorytm Google, a co za tym idzie jej pozycję w wynikach wyszukiwarki na pozycjonowane słowa.
Koszt pozycjonowania podobnie jak w przypadku reklam Google Ads zależny jest od ilości słów kluczowych oraz ich popularności. Jeśli będziemy chcieli, aby nasz sklep wyświetlał się na takie frazy jak odzież damska lub tunika musimy głęboko sięgnąć do kieszeni. W przypadku sprzedaży bardziej specjalistycznych produktów, jak mierniki elektryczne Sonel, możemy wydać o wiele mniej bo zaledwie kilka tysięcy złotych miesięcznie.
Oczywiście wiele osób zada sobie pytanie po co inwestować w pozycjonowanie, jak jego koszt jest zbliżony do reklam Google Ads, a w odróżnieniu od nich efekt jest dopiero po kilku miesiącach wydatków? Odpowiedź jest w gruncie rzeczy prosta! Po to że efekty pozycjonowania są bardziej trwałe i mogą wygenerować nam ruch na stronie na większą ilość fraz niż te skonfigurowane w kampanii Google Ads.
Czy inwestycja w sklep on-line się opłaca?
Patrząc na powyższe wydatki, wiele osób stwierdzi że inwestycja kilku, a nawet kilkunastu tysięcy złotych w ciągu miesiąca nie ma sensu bo sprzedaż nie zrekompensuje tych wydatków. Inni pomyślą że wystarczy zbudować sam sklep, a promocję można sobie odpuścić.
Obie te osoby będą w błędzie.
Wydatek kilku tysięcy złotych w przypadku sklepu internetowego nie jest dużą kwotą, ponieważ każdy tysiąc będzie generował kilkanaście tysięcy zysku ze sprzedaży. Oczywiście w tym przypadku wszystko zależy od asortymentu jaki posiadamy. Jeśli zarówno produkty, jak i ich ceny nie są lepsze niż u konkurencji, wówczas mogą być to pieniądze wyrzucone w błoto. Dlatego lepszym rozwiązaniem niż otwieranie kolejnego sklepu z odzieżą damską, jest wybór branż bardziej niszowych, takich jak odzież medyczna, czy mierniki elektryczne, gdzie konkurencja jest o wiele mniejsza.
Drugi stwierdzenie można równie łatwo obalić, ponieważ jak pokazały liczne przykłady sklepów, które równie szybko zniknęły z Internetu, co się w nim pojawiły, sklep internetowy bez promocji nie ma racji bytu. To właśnie pozycjonowanie lub reklamy Google Ads generują ruch na stronie, który przekłada się na sprzedaż i zyski.
Odpowiadając na pytanie czy inwestycja w sklep internetowy się opłaca, odpowiedź brzmi TAK, oczywiście pod warunkiem że mamy kilkanaście tysięcy na start oraz pomysł na jego ofertę. Kolejny sklep odzieżowy, czy kosmetyczny ma raczej małe szanse na wygranie z ogromną konkurencją, dlatego warto dokładnie przemyśleć jaki asortyment chcemy sprzedawać.